Wychodzę z założenia, że odpowiednią drogą dla Polski jest trzymanie się z dala od modelu państwa opiekuńczego. A zatem rządzący nie mają dbać o to, aby każdy miał gdzie mieszkać i nie powinni decydować jakie biznesy trzeba dotować. Ich najważniejszym zadaniem powinno być zapewnienie odpowiedniego funkcjonowania kluczowych obszarów (wojsko, służby, sądownictwo, administracja publiczna, infrastruktura, a w obecnej sytuacji częściowo także służba zdrowia). W ramach infrastruktury w grę wchodzi realizacja dużych projektów (porty, autostrady, lotniska, elektrownie), które nie mogłyby w dzisiejszych realiach zostać przeprowadzone przez podmioty prywatne. Zazwyczaj nawet nie chodzi o ich wykonanie, ale o pilnowanie tego, aby wszystko przebiegało sprawnie.
I właśnie realizacja dużych projektów idzie (zwłaszcza w ostatnich miesiącach) wyjątkowo ciężko. Świetnym przykładem jest Centralny Port Komunikacyjny.
Spis treści
Czym jest CPK i jak przebiegają prace?
Centralny Port Komunikacyjny to gigantyczne przedsięwzięcie, które zakłada powstanie głównego lotniska w odległości ok. 40 km od Warszawy (miejscowość Baranów) oraz stworzenie kilku nitek kolejowych biegnących z różnych stron kraju i docierających właśnie do centralnego portu. Oznaczałoby to, że w Polsce pojawiłby się pierwszy hub lotniczy z prawdziwego zdarzenia, który stanowiłby (zwłaszcza dla mieszkańców naszego regionu Europy) alternatywę względem Berlina czy Frankfurtu. Dodatkowo, byłby świetnie połączony z infrastrukturą drogową i kolejową.
![cpk polska centralny port komunikacyjny lotnisko inwestycje](https://independenttrader.pl/wp-content/uploads/2024/05/MicrosoftTeams-image-231.png)
Zostawmy już za sobą dyskusję odnośnie tego, czy należy budować CPK. Różni analitycy z różnych środowisk zdążyli już wielokrotnie udowodnić, że Polska potrzebuje tej inwestycji. Jeśli ktoś nie miał okazji poznać lepiej tematu, może zerknąć chociażby tutaj, tutaj czy tutaj.
Generalnie temat centralnego lotniska pojawiał się już w okresie rządów SLD czy PO, natomiast nabrał nieco więcej kształtu za rządów PiS. Wówczas doszło do wykupów ziemi pod przyszły centralny port, jak również przygotowano rozbudowany raport z oceną środowiskową, który zajął sporo czasu. Trzeba jednak podkreślić, że sama budowa nie została rozpoczęta.
Rząd PiS określił termin realizacji inwestycji na 2028 rok. Dziś wiemy już, że ten termin jest nierealny, ale wspominam o nim, aby stanowił dla Was pewien punkt odniesienia.
Po zmianie ekipy rządzącej w grudniu 2023 roku, podjęto mnóstwo działań w kontekście CPK. Problem polega na tym, że niemal wszystkie oddalają nas od realizacji tej inwestycji, zamiast do niej przybliżać. Zobaczmy, jak to wyglądało w trakcie tych kilku miesięcy.
Najpierw doszło do zmiany zarządu spółki CPK. Z kolei pełnomocnikiem rządu w tej sprawie został Maciej Lasek, który jeszcze w październiku 2023 roku twierdził, że lotnisko w Baranowie nie powinno powstać, ale być może warto będzie kontynuować część całego projektu.
Następnie w ramach „wielkiego sprzątania po PiS” ogłoszono, że przeprowadzony zostanie audyt zewnętrzny w kilku obszarach.
Jak się okazało, przeprowadzeniem audytu miały się zająć 3 spółki, które w 2022 roku zanotowały łącznie ok. 230 tys. złotych zysku i zatrudniały 20 pracowników. Pamiętajcie, że mówimy o inwestycji, której całkowita wartość zapewne przekroczy 150 miliardów złotych. I takie przedsięwzięcie miałoby być audytowane przez trzy firmy-krzaki.
Na szczęście w mediach społecznościowych szaleje Maciej Wilk, który analizuje wszystkie ważne sprawy związane z CPK. Nie omieszkał nagłośnić również powyższej kwestii. W sieci momentalnie pojawiło się gigantyczne oburzenie, w związku z czym spółka CPK odstąpiła od współpracy ze wspomnianymi firmami.
Obecnie na stronie spółki widnieje komunikat z końca marca, w którym CPK informuje, że audyt finansowy będzie przeprowadzony wewnętrznie, a w przypadku pozostałych obszarów konieczne będą audyty zewnętrzne. W związku z tym firmy mogą zgłaszać swoje oferty – tutaj podano daty od 24 do 30 kwietnia, w zależności od tego o jaki obszar chodzi. Z kolei w kwietniu poinformowano, że terminy zostały wydłużone o kolejny miesiąc. W taki właśnie sposób „realizowany” jest Centralny Port Komunikacyjny. Z kolei uwaga Polaków została przekierowana z faktycznej budowy CPK na temat audytu, który miał pokazać ekipę rządzącą jako dbającą o należyte gospodarowanie środkami publicznymi.
Opóźnienie rośnie
Temat audytu CPK był jednak dopiero wstępem do kolejnych wydarzeń. Pod koniec kwietnia padła nowa data powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jest nią 2035 rok. Tymczasem patrząc na tempo w jakim powstawały inne mega-lotniska, wciąż realny byłby termin 2031-2032.
Jednocześnie władze Polskich Portów Lotniczych poinformowały o planach rozbudowy Okęcia. Wygląda to jak ponowne wprowadzanie tematów zastępczych, które mają odsunąć uwagę Polaków od realizacji CPK. Szybki przegląd informacji dotyczących Okęcia pozwala stwierdzić, że przebudowa tego lotniska będzie bardzo trudnym przedsięwzięciem i pojawi się mnóstwo blokad, które utrudnią realizacje tej inwestycji i ostatecznie doprowadzą do opóźnień. W długim terminie zaś, lepszym rozwiązaniem byłoby po prostu skupienie się na realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego z lotniskiem w Baranowie. Jeśli ktoś chciałby przeczytać szersze uzasadnienie, to może zerknąć tutaj.
Warto w tym miejscu podkreślić, że to opóźnianie budowy CPK na różne sposoby, spotyka się z bardzo dużym oburzeniem społeczeństwa. Można to zauważyć chociażby w mediach społecznościowych, gdzie hashtag #TakdlaCPK bardzo często króluje w dyskusjach.
Mało tego, o konieczności powstania CPK przekonani są politycy z zupełnie różnych ugrupowań, od lewa do prawa. Niestety, w głównej partii rządzącej oraz w zarządzie spółki CPK ten entuzjazm już nie jest taki widoczny. Przykłady? Donald Tusk stwierdził, że „wszystkie ekspertyzy w tej sprawie, stawiają pod znakiem zapytania całą inwestycję”. O jakie ekspertyzy chodziło? Nikt nie wie.
Z kolei obecny prezes spółki CPK Filip Czernicki w odniesieniu do planowanej rozbudowy Okęcia, wypowiedział się w następujący sposób o Centralnym Porcie Komunikacyjnym: „Nie możemy otworzyć nowego lotniska za wcześnie, gdy Okęcie i Modlin wciąż będą miały niewykorzystaną, a uzyskaną dzięki nowym inwestycjom przepustowość”.
O wypowiedziach Macieja Laska wspominałem już wcześniej.
Wszystkie wymienione osoby mają realny wpływ na to, w jakim tempie powstaje CPK i jak do tej ich decyzje nie przyspieszają realizacji inwestycji. Na szczęście od czasu do czasu widać, że silna presja ze strony społeczeństwa, jest w stanie wpływać na ich decyzje.
Gigantyczne poparcie społeczne
Niezwykle rzadko zdarza się, że tak ważny i kosztowny projekt ma szerokie poparcie społeczne. Wspomniałem już o tym, że popierają go przedstawiciele różnych partii – prawicowych, centrowych i lewicowych. Dodatkowo jednak znajduje on również uznanie w oczach:
- większości społeczeństwa (przychylność w sondażach oscyluje w granicach 60-70%),
- autorów ekspertyz poświęconych CPK,
- geopolityków,
- a nawet byłego prezesa LOT z czasów rządu Donalda Tuska.
Jakby tego było mało, również Rada Polskich Przedsiębiorców Globalnych wystosowała pismo, w którym jednoznacznie zaapelowała o jak najszybsze powstanie CPK. „Koło zamachowe polskiej gospodarki” – w taki sposób o projekcie wypowiedzieli się prezesi spółek Fakro, Adamed, Inter Cars czy Maspex. I nieprzypadkowo wspominam tutaj o ich liście. Bardzo ważne jest, aby polskie władze skupiały się na ułatwianiu rozwoju polskim firmom, zamiast poświęcać czas na przyznawanie jakichś dotacji i ulg, które wykorzystywane są do zbijania kapitału politycznego.
Kończąc wątek CPK i biorąc pod uwagę obecne okoliczności, należałoby zapytać: co właściwie utrudnia obecnej władzy realizację tej inwestycji? Panie Premierze, bierzcie się do roboty!
(W ramach uzupełnienia: podczas pisania tego tekstu spółka CPK złożyła uzupełniony wniosek o wydanie decyzji lokalizacyjnej ws. lotniska (pierwotny, niepełny wniosek był składany w październiku). Kolejnym krokiem może być wniosek o pozwolenie na budowę. Uważam, że jest to działanie obliczone na uspokojenie nastrojów tuż przed wyborami do Parlamentu Europejskiego. O prawdziwym przełomie będziemy mogli mówić dopiero jeśli w kolejnych miesiącach faktycznie dojdzie do rozpoczęcia budowy lotniska, a termin realizacji zostanie wyznaczony najpóźniej na 2032 rok.)
Był to fragment newslettera „Capital Report”, który co kwartał publikowany jest na łamach Portfela Tradera.
Dużo się mówi o CPK i równie wiele jest deklaracji polityków w tej sprawie. Natomiast zupełnie pominijany jest rozporoszony transport lotniczy z uzyciem VTOL czyli samolotów pionowego startu. A jest to obecnie bardzo rozwojowa brażna w którą inwestuja zarówno firmy z branży lotniczej jaki i automotive (Stellantis, Hyundai).
Problem CPK oraz ogólnych znaczących inwestycji w Polsce to nasza europejska zależność od Niemiec i Francji. Dopóki Polska nie będzie miała własnego silnego głosu w Europie dopóty wszystkie ważniejsze inwestycje będą musiały być konsultowane z „sojusznikami”.
CPK to marzenie każdego świadomego Polaka i jednocześnie „zagrożenie” dla dochodów naszych Zachodnich sąsiadów
Pochodzę z Zamościa i tu ludzie na złość PiSowi protestowali przeciwko wykupowi ich działek na terenach bagiennych na południe od miasta, gdzie miała iść szybka linia kolejowa CPK. Zupełnie tego nie rozumiem, gdyż właśnie taka linia bardzo by pomogła rozwijać miasto, a mi szybko przemieszczać się w celu odwiedzenia rodziców, z lotnisk gdzie ląduję (Kraków i Warszawa). Z Krakowa i Warszawy czas dotarcia do Zamościa koleją jest wciąż taki sam jak 20 lat temu. No ale moi krajanie widać lubią budować się na na bagnach i nigdzie jeździć nie muszą 🙂
Pamiętajmy o zbiórce podpisów pod projektem ustawy zobowiązującej rząd do realizacji CPK !
https://kresy.pl/wydarzenia/tak-dla-cpk-rusza-zbiorka-podpisow-pod-obywatelskim-projektem-ustawy/
Plany o budowie lotniska już były w 2011r, wtedy ekipa PO zatrzymał ten temat. Próbują zrobić to samo, można wiele mówić o formacji PIS, ale rozpędzili CPK, faza przygotowawcza inwestycji, czyli ta najdłużej trwająca i „papierowa” jest praktycznie ukończona, pozostało rozpocząć budowę. Jestem przekonany, że jest szansa mieć ten nowy port już do 2030r. Siła w opinii publicznej, jak widać Polacy chcą tej inwestycji, a obecna ekipa rządząca udaje, że nie widzi tego. Japończycy w 7 lat usypali wyspę i zbudowali port lotniczy, my nie musimy tworzyć wyspy, więc 5-6 lat jest do osiągnięcia.
Pozwolę sobie przytoczyć cytat na temat CPK dr Bartosiaka który oddaje sedno sprawy
„węzły transportowe takie jak CPK są krwiobiegiem globalnej gospodarki, oznaczając przepływ towarów, kapitału, wiedzy, innowacji, ludzi, idei i pomysłów”
@górnictwo & zielona hałastra
@Meksyk
▪︎Mexico Risk▪︎
☆I spoke with many people about the political situation in Mexico on my recent trip there. Almost everyone thinks that Claudia Sheinbaum Pardo, AMLO’s anointed successor, will be Mexico’s next president. The election is on June 2. There’s no run-off. If she wins by a single vote, she gets the presidential sash.
My “man on the street” interviews with Claudia supporters suggest that she does agree with AMLO’s hostility to mining.
This is no surprise, given that she’s an academic who’s written over 100 articles and two books on energy, the environment, and sustainable development.
Or at least, she pretends to be uber-green, as that’s what it took to get the Green party’s endorsement.
Either way is bad.
She may still stab both in the back once she’s in office, of course. My family sources with government connections see this as human nature—at least, the nature of the type of human who becomes president of Mexico.
That’s a nice hope, but hope is not a rational basis for speculation.
The good news, such as it is, is that Claudia is seen by anyone not in the AMLO camp as such an unmitigated evil, her opposition is unusually united. Even the PAN (right-wing party) and the PRD (hard left party) have joined forces with their old nemesis the PRI (former ruling party) to support the alternative candidate, Xóchitl Gálvez Ruiz (Xochi, pronounced “Sochee”).
It doesn’t prove anything, but as it happens, I saw only pro-Xochi marchers in the streets during my visit. No Claudia marchers.
Now, Xochi is still behind—polling at about 34% to Claudia’s 54%—but conservatives say that Mexico suffers from the equivalent of US liberal media bias. The media largely support AMLO, and so the polls are seen as slanted to create the impression of an insuperable lead by Claudia. They say that Xochi will surprise The Mexican Powers That Be the way Trump surprised the liberal establishment in the US in 2016. It’d help if the third highest-polling candidate, Jorge Alvarez Máynez, bowed out and encouraged his 10% to back Xochi.
Again, that’s a nice hope, but there’s absolutely no clarity on the odds here. This too fails to count as a basis for rational speculation.
What to do?
The safe way to play this is to assume that Claudia will win, that she’ll be very bad news for mining—even underground mining—and to reduce or eliminate exposure.
Note the bit about underground projects. It’s important that we not kid ourselves that a government this hostile to mining won’t make life miserable for miners (and their investors) working on lower-impact projects.
would categorically not buy any stock in any company primarily focused on mining or mineral exploration in Mexico today.
If history surprises us by turning out differently, fine; there will still be years to make money on Mexico plays☆
Lobo Tiggre
Kolejny kraj „na drodze do sukcesu” z zielonymi za sterem! 🙂
To powinno wyjaśnić Twoje ostatnie dylematy dotyczące Fresnillo.
Rozważałbym na Twoim miejscu ewakuację z Meksyku 😉
Mam już info że jest przygotowana ustawa o powszechnej służbie wojskowej.
PiS i konfederacja już propagandę szykują W temacie w stylu to nie nasza wojna itd. Jak oficjalnie działali w temacie wojny patrz rządy PiS.
USA ma listę rosyjskich szpiegów w PL.
Mobilizacja na Ukrainie pokazała, że zetka produkuje tylko statystyki… gdy przy chodzi co do czego to facetów trzeba zaciągąć do jednostek siłą. A z takich niewolników nie ma raczej materiału na wojowników.
Z ciekawostek.
Rosja ma zainstalowanych ludzi w krajach bałtyckich którzy niedługo mogą się ujawnić i nawoływać że jesteśmy źle traktowani jako mniejszość rosyjsja.
A nie są?
Cel jest inny. Patrz Krym. Trzeba mieć wymowke propagandową do działań imperialnych puki nie ma wojny w stylu NATO Rosja wala do siebie bezpośrednio.
Rączki rączki Hans!
Mam Cię!
Znowu napisałeś „puki” przez u otwarte!
Ty szowinistyczna świnio;)
Duży wpływ na wzrost ceny złota ma niedawna rekomendacja Banku Światowego, by banki centralne zwiększyły swoje zasoby kruszcu do poziomu 22 proc. ogółu rezerw dewizowych
Czytaj więcej na https://biznes.interia.pl/gieldy/aktualnosci/news-zloto-i-bitcoin-na-szczytach-analitycy-przescigaja-sie-w-kos,nId,7530988#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome
Czy po Tusku spodziewacie się działania na korzyść Polski?
W sejnie Kaczyński nazwał Tuska niemieckim agentem.
Gdyby Kaczyński nie miał na to twardych dowodów, to Tusk dawno wytoczyłby mu proces, a nie ciągał po wymyślonych komisjach.
A Kaczyńskiego nazwano rosyjskim agentem czy jeszcze nie?
Hansclox
To Tusk chce tej komisji rosyjskiej- na swoją zgubę.
Dziadzio bredzi i nikt nie traktuje tego poważnie..
Tusk działa na korzyść inwestorów. Nie przeszkadza za bardzo, ale to się może niebawem zmienić.
15 maja premier Słowacji został postrzelony przez 71-letniego Juraja Cintulę, który – jak donoszą media – wspiera słowacką opozycję. Obecnie nic nie zagraża życiu Fico, rokowania co do jego powrotu do zdrowia są pozytywne – powiedział wicepremier Słowacji. Jednocześnie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych sprawdza wersję, według której osoba, która zastrzeliła Fico, nie działała sama – poinformował szef wydziału. Policja sprawdza jego żonę, obywatelkę Ukrainy.
To mój pierwszy post tutaj, tkaże witam wszystkich bardzo serdecznie.
Uprzejmie proszę o odpowiedź na moje pytanie. Czy trzymając ETF VanEck – GDXJ wypłacane są dywidendy, czy też są one reinwestowane przez fundusz?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Tu znajdzieaz wszystko
https://www.vaneck.com/pl/pl/etf-zloto/#Przegl%C4%85d-ETF
W skrócie – to zależy.
Jeżeli kupiłeś na xtb to dywidendy są reinwestowane przez fundusz (gdxj.de gdxj.uk).
Jeżeli to zakup etfu amerykańskiego to będziesz dostawał dywidendy na konto maklerskie w $.
@orgazm OZE czyli …..za malo OZE! 🙂
☆Właściciele fotowoltaiki czują się oszukani z powodu zbyt niskich stawek odkupu energii. W mediach społecznościowych zawiązała się grupa, która chce zjednoczyć jak największą liczbę niezadowolonych osób. Kolejnym krokiem ma być ogólnopolski strajk – Będziemy protestować i odłączać nasze instalacje od sieci – zapowiadają organizatorzy protestu☆
https://www.money.pl/gospodarka/wlasciciele-fotowoltaiki-groza-strajkiem-jestesmy-okradani-7030996845251328a.html
Wujek
Novy!, także zapowiadał od dawna. Bez zdalnej autokonsympcji na poziomie min.50%, instalacja PV w małym gospodarstwie domowym jest nieuzasadniona ekonomicznie.
Wolny rynek a’la
lenon vel
zenon i ska!
LOL! 😉
I tu wychodzi całkowita nieznajomość rynku prymitywa.
Protestują, bo ich monopol w ciula robi. Średnia rynkowa cena energii z poprzedniego miesiąca 320 zł/MWh, a kołchoz płaci 200. Takich oszustów to za kraty, a nie protestami.
Ty debilu.
Robi ich od lat system. Czyli państwo (przez małe „p” vulgo wykonawcy jak ty- bo na dotacjach robią krocie, a na koniec jak się okazuje – ich „oszczędności” z @lenona wzięte mają zero w inwestycji! 😉
Zaczekaj, aż ci klienci dom podpalą, za twe doradzanie po forach.
W 2022 pisałem, że koleś prawie zabił montera PV i siedzi, to się śmiałeś. Czekaj, aż protestujący podzielą się adresami naganiaczy.
Mam nadzieję, że wpadną po twe steki z suszarni.
Pamiętaj, oni mają w dupie sosy z Biedronki i ciepłą colę do Remika.
Powinni ci urwać łeb.
Time on Tell !
Idiota, idiota i raz jeszcze idiota….
https://www.youtube.com/watch?v=9uLfgOeNclA
Myślałem kretynie, że zblamuje cię twój niedorozwój, ale czas robi to w najlepszym wydaniu.
I nader szybko.
Prymitywowi żyłka pęknie jak się będzie tak napinał na swoje urojenia.
Niech prymityw się wytłumaczy z taniej energii z atomu i węgla.
Dam ci dobrą i raczej ostatnią radę.
Pogadaj z @supermariem bo on ma kontakty z Watykanem i się zacznij modlić i wierzyć.
Bo jak te oszukane „inwestycjami w PV” chłopki zaczną osrto buczeć, to nie na Państwie skończy się bal, ale na takich nowobogackich z dotacji śmieciach instalatorach jak ty! 🙂
A.wtedy może być …różnie! 😉
Bywaj, śmieciu.
Niech prymityw przedstawi słowo w języku polskim określające kogoś, kto płaci cudzymi pieniędzmi. A potem niech go w ramkę oprawi, powiesi w widocznym miejscu, co by o bezdennej głupocie prymitywa przypominała.
A niech sobie prostestują do woli i odlanczaja te swoje śmieszne instalacyjki, system nie ucierpi, da sobie bez nich doskonale radę. Dowie się motłoch ile jego śmieszny prąd jest warty. Liczy się tylko składowa stała, wartość ma tylko ta energia elektryczna, która jest stale dostępna. Reszta to śmieci.
No to radosnego czekania na 2026…
Jest oczywiste że z prywatnej elektrowni cena prądu musi być podobna do państwowego molocha inaczej mają prawo czuć się okradani, niby dlaczego mają dostawać mniej? jak już to więcej..
To nie elektrownie budowały sieć tylko państwo i dla wszystkich..
Jeżeli ktoś myśli, że transport z Bremenhaven z Niemiec do Polski obecną koleją czy autostradami zastąpi CPK – to myli się grubo. Ten transport w sprzyjających warunkach pokojowych trwa DWA TYGODNIE – co było ćwiczone kilka razy przez NATO. W dodatku wąskim i wrażliwym [nawet na sabotaż w czasie pokoju] „gardłem” są mosty na Odrze. Niemiecki gen. Andre Bodeman [autor najnowszego „Planu operacyjnego dla Niemiec”] w wywiadzie dla „Frankfurter Allgemeine Zeitung” wprost mówi: „Wystarczy rzut oka na mapę, by zobaczyć, gdzie możemy łatwo ucierpieć. Jest tylko kilka mostów na Odrze. Jeśli zostaną zniszczone, to mamy problem — powiedział. Infrastruktura transportowa wymaga zaś modernizacji. — Wschodnia linia kolejowa z Brandenburgii do Polski jest dobrze rozwinięta po polskiej stronie, ale jeszcze nie po naszej — przyznał”. Niemcy nie zamierzają na rozbudowę i zabezpieczenie tej infrastruktury względem Odry przeznaczyć nawet jednego euro – co wiecej – Tusk usłużnie temu wtóruje i cały region Odry został uznany za…park krajobrazowy z….zakazem wszelkich prac inwestycyjnych [{SIC] pod nader cnotliwym pretekstem klimatyzmu. Decyzje Tuska o jednoczesnym zablokowaniu CPK i zablokowaniu inwestycji infrastrukturalnych rejonu Odry – z punktu widzenia geostrategicznego można tylko interpretować jako otwartą zdradę stanu nie tylko Polski, ale całej Europy. Fakty niestety mówią same za siebie.
Ciekawe, że powołujuesz się na argument Odry… bo CPK jest na zachód na od Wisły. Ba! Czajkobyl go wręcz uwydatnił.
Lasek kłamie otwarcie,że rolę CPK przejmą dotychczasowe porty lotnicze. Nie mają odpowiednich terminali, zaplecza logistycznego, dojścia szybkich kolei i autostrad. Zresztą CPK – jako hub cargo [w tym główny hub Lotniczego Jedwabnego Szlaku] także jako główny hub NATO bezpieczeństwa geostrategicznego Europy – wymaga budowy od podstaw jako wielkiego hubu z szybkimi kolejami i autostradami. I to w „szczerym polu” – by zapewnić szczelną obronę przeciwsabotażową – oraz by systemy obrony antyrakietowej i plot miały „czyste pole” obserwacji dookólnej – a żaden z naszych portów lotniczych nie spełnia tych warunków. Więcej – rozproszenie dostaw lotnictwa transportowego jest najgorszym możliwym sposobem – bo by zablokowało lotnictwu operacyjnemu lotniska. Lotnictwo transportowe wymaga jednego hubu [jak Ramstein za zimnej wojny] chronionego zbiorczo przez baterię antyrakietową. Samolot bojowy obsługuje się w warunkach bojowych jak w pit-stopie na czas, by jak najszybciej wyprawić w powietrze, natomiast rozładunek ciężkiego samolotu transportowego to godziny. Te dwa rodzaje lotnictwa muszą mieć osobne lotniska i osobną obsługę – bo pracują w zupełnie inny sposób. Owszem – podstawa obrony lotnictwa operacyjnego jest rozproszenie – ale nie transportowego – bo czas rozładunku i przygotowania do lotu „tłustych krów” decyduje, ze lotnictwo transportowe wymusza koncentrację w hubie i zbiorcza JEDNĄ obronę antyrakietową. Zresztą polskie lotniska zwyczajnie nie mają terminali i zaplecza logistycznego i terminali kolejowych i autostradowych dla przeładunków i szybkiego transportu cargo z lotnisk.
Dla NATO jest za blisko wyrzutni rakietowych , taktyczna broń niszczy go w 5 minut.. a atomowa cały kraj w 5 minut.
Z punktu widzenia geostrategicznego bezpieczeństwa całej Europy powstanie CPK – głownie jako hubu CARGO – jest ABSOLUTNIE KONIECZNE – czy w ramach NATO czy w ramach „autonomii strategicznej”. Polska to sam rdzeń Wschodniej Flanki NATO – a faktycznie sam rdzeń NATO – po jego przesunięciu 1400 km na wschód. Podstawa strategicznego łamania gróźb Putina i jego koncentracji wojsk do ataku – to kontrkoncentracja sił szybkiego reagowania NATO w Polsce nad granicą – naprzeciw rosyjskiej. Tyle, że kolektywne NATO długo obraduje – wiec 1 miesiąc będzie REALNIE stracony na gadanie, nim podejmą decyzję. DLATEGO właśnie potrzebny jest transportowy hub CPK – by natychmiast po podjęciu decyzji nastąpił przerzut – co wymaga zdolności przeładunkowych ca 10 tys t dziennie. W razie W – 3 razy tyle dla uzyskania odpowiedniego poziomu dostaw zaopatrzenia wojsk na froncie. Czyli na czas pokoju zdolność przeładunkowa CPK winna wynosić 3,65 mln t na czas pokoju [do kontrakcji koncentracji Kremla] i ca 11 mln t na czas W. Dla porównania – przeładunki CARGO wszystkich polskich portów lotniczych w 2023 wyniosły aż…117 tys ton. Pewnie by były większe, gdyby te porty miały odpowiednie terminale i zaplecze logistyczne i skomunikowanie kolejowe i drogowe. Niemieckie porty lotnicze je mają – dlatego taki w sumie marginalny w Niemczech port lotniczy w Lipsku miał przeładunki cargo w 2023 ponad 120 tys t – więcej, niż wszystkie porty lotnicze Polski razem wzięte. Mówiąc krótko – z tych 100 mld euro „funduszu europejskiej obrony” pokaźna część w INTERESIE BEZPIECZEŃSTWA CAŁEJ EUROPY winna być obowiązkowo przeznaczona natychmiast priorytetowo na CPK jako strategiczny port cargo. Przy okazji Polska – w czasie pokoju – przejęła by całe cargo z Azji zarabiając na siebie aż nadto [i wzmacniając fundusz obrony MON] – ale…kosztem Niemców – dlatego Niemcy WBREW geostrategicznemu interesowi krytycznego bezpieczeństwa Europy – blokują CPK.
Przede wszystkim cargo potrzebuje terminala towarowego i tysięcy bocznic, a nie wielgiego dworca pasażerskiego i takowych szprych.
A po za tym ruch towarowy to jest ten ruch, który nie trzeba trasować przez miasta tylko omijać je szerokim łukiem.
Ergo… ta narracja nie trzyma się kupy.
A swoją drogą… miałeś odpuścić z komentowaniem, bo piszesz książkę.
@Marcin Kremiec
„Wychodzę z założenia, że odpowiednią drogą dla Polski jest trzymanie się z dala od modelu państwa opiekuńczego. A zatem rządzący nie mają dbać o to, aby każdy miał gdzie mieszkać i nie powinni decydować jakie biznesy trzeba dotować. Ich najważniejszym zadaniem powinno być zapewnienie odpowiedniego funkcjonowania kluczowych obszarów (wojsko, służby, sądownictwo, administracja publiczna, infrastruktura, a w obecnej sytuacji częściowo także służba zdrowia). W ramach infrastruktury w grę wchodzi realizacja dużych projektów (porty, autostrady, lotniska, elektrownie), które nie mogłyby w dzisiejszych realiach zostać przeprowadzone przez podmioty prywatne. Zazwyczaj nawet nie chodzi o ich wykonanie, ale o pilnowanie tego, aby wszystko przebiegało sprawnie.”
Widzę, że z sekcji komentarzy i na Wasze łamy zawitał socjalistyczny populizm.
Nie istnieją, żadne dowody na to, że państwo jest w stanie dopilnować czegokolwiek, aby wszystko przebiegało sprawnie. Jest wręcz przeciwnie. Czego państwo się dotknie przebiega zawsze z opóźnieniami, a koszty pęcznieją do kosmicznych rozmiarów. Przykłady można mnożyć na pęczki. Zresztą w następnym akapicie sam to przyznajesz:
„I właśnie realizacja dużych projektów idzie (zwłaszcza w ostatnich miesiącach) wyjątkowo ciężko. Świetnym przykładem jest Centralny Port Komunikacyjny.”
I w dalszej części artykułu podważasz tezę zawartą na wstępie.
Jestem zdania, że wojsko, służby, sądownictwo, administracja publiczna, Policja, Straż Pożarna, infrastruktura, służba zdrowia, porty, autostrady i wszystkie drogi publiczne, lotniska, elektrownie, sieci przesyłowe mogą być realizowane i należeć do prywatnego kapitału. Państwo co najwyżej powinno się sprowadzić do roli płatnika zamówionych poprzednio usług jakie ma świadczyć obywatelom.
Jeżeli uznamy, że państwo w wachlarzu swoich usług ma mieć kształtowanie obrazu np. infrastruktury i dojdzie do wniosku, że potrzebny jest CPK, to powinno utworzyć spółkę akcyjną i wykupić od niej taki procent akcji, aby za pozyskane pieniądze możliwe było przygotowanie całego projektu, wykup ziemi, przygotowanie terenu i ogrodzenie miejsca inwestycji. Cały pozostały kapitał powinien być pozyskany na rynku ze sprzedaży udziałów.
Przy takim poparciu społecznym o jakim napisałeś nie powinno to być problemem. Każdy zwolennik niechaj dołoży swoją cegiełkę, a przy okazji stanie się posiadaczem świetnie prosperującego interesu. Mało tego państwo po zakończeniu inwestycji winno sprzedać posiadane aktywa. Nie widzę żadnego powodu, żeby 80 letnia babcia czy dziadek na głodowej emeryturze mieli dokładać się do tego przedsięwzięcia.
Czy Wielce Czcigodny
lenon zastanawia się jakie bzdury wypisuje. O sprawiedliwości w obecnych państwowych sądach jak się ma pecha nie ma co marzyć , a w prywatnych to obecnie byłaby patologia do kwadratu . Policja j.w . Straż jakby kogoś nie było stać czekałaby , aż obiekt się zjara ? itd. Kwestię szpitali doskonale rozwiązał Henry Ford w książce ” Moje życie i dzieło” . Podstawową kwestią jest czy prywatny buduje dla siebie , czy na handel . Widać to po kamienicach stawianych w zaścianku Supermaria . Te dla siebie są ładne i funkcjonalne , na handel patodeveloperka szpecąca publiczną przestrzeń
Szanowny
supermario dorobił co nie co do mojej koncepcji.
Sądownictwo składa się z trzech filarów. Sądów, prokuratorii i adwokatury. Ta trzecia jest prywatna i działa najlepiej z dwóch pozostałych. Nie wiem z jakiego powodu będąc prywatne miałyby działać gorzej.
Nie wiem również skąd Supermaria koncepcja, że jak ktoś nie posiadałby pieniędzy, jego posesje miałby strawić ogień bez reakcji Straż Pożarnej. Płatnikiem za usługę przecież pozostałoby państwo, a straż gasiłaby jak do tej pory. Że coś jest prywatne nie oznacza to, że państwo ma nie płacić za usługi ,z których się musi wywiązać. Wykonawca prywatny – płatnik państwo.
Dopiero by podpalali żeby mieć co gasić, a i tak się zdarza…Lekarze też leczą jak najdłużej.. albo wcale..
Mogę na poczekaniu wymyślić system wynagradzania, gdzie czym mniej pożarów tym kasa większa, albo taka sama.
„Wykonawca prywatny- płatnik Państwo”
Sic!
Kolejna, zasługująca na Nobla, złota myśl @zenka! 😉 Ranking zyska nowy top!
Jakim trzeba być idiotą, aby pisać, że Państwo jest płatnikiem! Państwo, za nic nie zapłaci, bo Państwo nie dysponuje własnymi środkami ! 🙂
To są bzdury, pisane przez nowobogacką polską elytę, która dorobiła się na patodotacyjnej, socjalistycznej i złodziejskiej polityce takiego Państwa-„co jest płatnikiem” 🙂
Skoro prymityw wygłasza takie kategoryczne stwierdzenia, to niech prymityw przedstawi słowo w języku polskim określające kogoś kto płaci cudzymi pieniędzmi, a jak nie przedstawi niechaj do słownika języka polskiego sięgnie, a jak to nie przyniesie skutku niech się skontaktuje z profesorem Miodkiem.
CPK to przede wszystkim lotnisko CARGO. Które by zabrało Niemcom CAŁE cargo z Azji [nie przypadkiem Chiny w ramach 16+1 wskazały Polskę jako główny hub Jedwabnego Szlaku] – co jasno stwierdza sam prezes niemieckiego stowarzyszenia transportu lotniczego. Chiny [Lotniczy Jedwabny Szlak] – Indie – ASEAN. Gra idzie o jakieś 25-30 mld zł rocznie dla budżetu [VAT i cło wwozowe] plus dodatkowe dochody z dystrybucji transportu koleją i autostradami – ale kosztem zmniejszenia dochodów Niemców. Więcej – gdy transport morski będzie sekowany wojną hybrydową przez Rosjan – do czego się cały czas Rosjanie gotują pod wodą – wtedy transport lotniczy wzrośnie – jako strategiczny. A to by oznaczało kolejny wzrost suwerenności gospodarczej i siły gospodarczej Polski – kosztem Niemiec. Dlatego Tusk zrobi wszystko, by CPK nie powstało – a jeżeli powstanie – to w karłowatej dysfunkcyjnej formie.
Nie ma żadnej pewności czy będziemy mogli współpracować z Chinami…
Przede wszystkim cargo potrzebuje terminala towarowego i tysięcy bocznic, a nie wielgiego dworca pasażerskiego i takowych szprych.
A po za tym ruch towarowy to jest ten ruch, który nie trzeba trasować przez miasta tylko omijać je szerokim łukiem.
Ergo… ta narracja nie trzyma się kupy.
A swoją drogą… miałeś odpuścić z komentowaniem, bo piszesz książkę.
@lit
☆The World’s Largest Lithium Producers in 2023☆
https://www.visualcapitalist.com/ranked-the-worlds-largest-lithium-producers-in-2023/
Port lotniczy koło Rijadu będzie obsługiwał 4 razy więcej pasażerów, niż ma w planach CPKW okolicach saudyjskiej stolicy powstanie nowy port im. Króla Salmana. Powierzchnia obiektu wyniesie 56 kilometrów kwadratowych. Powstanie tam sześć równoległych pasów startowych. Do 2030 roku lotnisko ma obsługiwać 120 milionów pasażerów rocznie, a do 2050 roku nawet 185 milionów. Pod względem cargo również ma to być lotnisko rekordowe. Dla porównania nadmieńmy, że CPK w Polsce w najbardziej optymistycznych scenariuszach ma obsługiwać do 40 milionów pasażerów…
Pamiętam pierwsze zapowiedzi… tam się planowało 100 milionów.
Nie rozumiecie istoty problemu.
Ten mega port sprawdzi się i zarobi jeżeli będziemy jednym z większych jak nie największym pośrednikiem w dostawach z Chin i Azji do UE.. I tu jest problem bo USA ( nie Niemcy nie UE tylko USA) nie chce współpracy UE z Chinami i Azją , a tym bardziej Rosją, czy Iranem, nad którymi najlepiej i najkrócej byłoby latać …!!i mają najtańsze surowce ~Tu nie o pasażerów chodzi z tym nie ma problemu chociaż naturalnie byłoby to dużo wygodniejsze gdyby wyremontowano stare połączenia kolejowe i dołożono kilka nowych kawałków, byłoby wygodniej , szczególnie gdy lokalne lotniska nie będą się dalej rozwijać..
„Zazwyczaj nawet nie chodzi o ich wykonanie, ale o pilnowanie tego, aby wszystko przebiegało sprawnie”
Nie chodzi o wykonanie wykonawcy są , dostawcy też, chodzi o przejmowanie gruntów prywatnych , to może tylko państwo…, ale najważniejsza jest dobra współpraca z Azją , a tego nie ma i nie będzie bo nie jesteśmy na taki rozwój sytuacji nastawieni , a wożenie czołgów i ropy samolotami się nie opłaca.. …
Oczywiście istotne będzie nie tylko modernizacja krajowej sieci kolejowej , ale połączenia i rozwiązanie transportu kolejowego z Polski do całej Europy pasażerskiego i naturalnie towarowego, we współpracy z całą Europą . Szybki tani tego typu transport dla osób i towarów , załatwiany w 5 minut w dowolnym punkcie Europy..a o drogowym chyba nie trzeba mówić..
Ukraińska armia musiała praktycznie ostatnie rezerwy, aby powstrzymać atak na kierunku charkowskim, czyli żelazna kurtyna będzie na całej naszej wschodniej granicy… przy takim stanie rzeczy na prawdę trudno znaleźć miejsce dla hubu euroazjatyckiego. Może odpaść nawet Turcja, bo jest ta awantura z Izraelem.
Ale co by nie mówić, to na kolei mamy takie ChDiKK, że trzeba ruszyć z tą budową za wszelką cenę… nawet przewalenia tych 400 mld. euro.
Rekordowy Superman. 6 mln dolarów za kilka kartek papieru
„Jak donosi dom aukcyjny Heritage Auctions, komiks z 1938 r., w którym po raz pierwszy pojawił się Superman, został sprzedany na aukcji za 6 milionów dolarów, co czyni go najdroższym komiksem w historii.
Superman to bez wątpienia jeden z najbardziej rozpoznawalnych superbohaterów na świecie, a wspomniany Action Comics No. 1 z końca lat 40. ubiegłego wieku tak naprawdę zapoczątkował erę superbohaterów w komiksie (chwilę później w Detective Comics zadebiutowała inna kultowa postać z uniwersum DC, czyli Batman).
Nic więc dziwnego, że pierwszy komiks z Człowiekiem ze Stali to nie lada gratka dla kolekcjonerów. Ba, dom aukcyjny nazwał go „najważniejszym i najbardziej wpływowym komiksem, jaki kiedykolwiek opublikowano”, ponieważ w chwili premiery 86 lat temu przedstawił światu Supermana – warto odnotować, że wówczas komiks kosztował zaledwie… 10 centów.
Pomimo swojego wieku, sprzedany za 6 mln dolarów komiks był nadal w bardzo dobrym stanie, z żywą kolorystyką i niewielkim przetarciami na górze. Heritage Auctions podaje, że tylko dwa inne nieodrestaurowane egzemplarze zachowały się w lepszym stanie, a szacuje się, że z 200 tys. pierwotnie wydrukowanych przetrwało jedynie 100 egzemplarzy.
Rekordowy Superman. 6 mln dolarów za kilka kartek papieru – Geekweek w INTERIA.PL
Zastanawia mnie coś. Pierwsza sprawa to ogólna „dziadowskość” spółki Fresnillo, srebro powoli bo powoli ale jednak w górę. Tymczasem Fresnillo jednostajnie i niezmiennie zalicza dół.Pomimo wzrostu kursu surowca i jego deficycie. Co się z tym dzieje?
Druga sprawa to First Quantum Minerals. Spółka walnęła w dół po zamknięciu kopalni w Panamie, ale mimo wszystko sporo kopie po świecie surowców, które mocno drożeją. Tymczasem kurs jest niemrawy. W tle jest też chyba jakieś odszkodowanie od Panamy?
A co do odszkodowań, czy GGG czyli ETM zostało spuszczone na drzewo przez Danię i Grenlandię? Bo coś nic się z tym nie dzieje chyba.
PS. Przy okazji z naszego podwórka: Mam wielką chęć przyshortować nasze Kęty. Nie dość że wielka dywidenda to i aluminium też coś się drogie robi, stawiam, że syski będą słabawe w najbliższych latach.
@czerwony ład w unijnym kołchozie
☆W 2023 r. wzrósł udział podatków w cenach paliw w Polsce. Bliska przyszłość przyniesie nową opłatę klimatyczną wynoszącą około 50 groszy na litrze
W Polsce nadal istnieje duża przestrzeń do zwiększenia udziału podatków w cenie paliw, co w sytuacji rosnącego problemu z finansami publicznymi będzie dla rządu niezwykle kuszące. Nie bez znaczenia są także nowe regulacje klimatyczne w Unii Europejskiej wymuszające nowe opłaty. ☆
https://strefainwestorow.pl/w-zielonej-strefie/paliwa-i-surowce/podatek-klimatyczny-ceny-paliwa
NOWE POKOLENIE KOLEKCJONERÓW WKRACZA NA RYNEK SZTUKI
„Jeszcze do niedawna kolekcjonerami sztuki faktycznie byli ludzie w wieku 40-60 lat z klasy średniozamożnej i wyższej. Od kilku lat obserwujemy, jak na rynek sztuki wchodzi nowe pokolenie kolekcjonerów. Według najnowszego badania Art Economics & UBS Survey of Global Collecting 2023, to właśnie pokolenie Z (12-27 lat) oraz pokolenie Y, czyli milenialsi (28-43 lata) są obecnie bardzo ważną grupą na rynku sztuki, kupującą dużo i odważnie.
Poszerzyło się także samo pojęcie sztuki i jej kolekcjonowania. Starsze pokolenie kolekcjonerów kupowało zazwyczaj dzieła dawnych mistrzów. Mniej więcej od 2010 roku kolekcjonerzy w znaczących ilościach zaczęli nabywać sztukę współczesną i powojenną. Kolekcjonowanie sztuki nie jest już tylko kupowaniem starych obrazów, ale poszukiwaniem dzieł młodych artystów, tworzących sztukę trudną do skategoryzowania. Dzieła te niejednokrotnie czerpią inspiracje ze świata cyfrowego, zapożyczając i adaptując internetowe środki ekspresji. Według wspomnianego już raportu, pokolenie Z wydawało najwięcej na wydruki i sztukę cyfrową, co wskazuje, że mogą to być ważne media dla młodszych kolekcjonerów, wchodzących na rynek sztuki.” Czytaj dlej
Nowe pokolenie kolekcjonerów wkracza na rynek sztuki | Portal Rynek i Sztuka
A tu, potwierdzenie tego co pisałem o Grupie Wagnera i kopalniach złota w Afryce:
☆Wszystko złoto, co się świeci
Szacuje się, że na kontynencie znajduje się 40 proc. światowych zasobów złota.
Metal ten w sposób dosłowny obrazuje, jak afrykańskie surowce nie powinny być nam obojętne. Licząc tylko od wybuchu pełnoskalowej wojny w Ukrainie w lutym 2022 r., Rosja, a bardziej sam Kreml, tylko na obrocie afrykańskim złotem zarobił ponad 2,5 mld dol. (polecam Czytelnikowi zapoznać się z Raportem, który szczegółowo analizuje działania Grupy Wagnera na tym kontynencie – obecnie pod nazwą Korpusu Afrykańskiego – proceder zarabiania oraz przejmowania kopalń). Przez wpływy w Afryce, Moskwa ma środki na finansowanie wojny za naszą wschodnią granicą. Zyski te powstają na trzy sposoby:
kontrola kopalń;
nadzór nad zakładami przetwórczymi;
otrzymywanie płatności gotówką od rządów, których głównym źródłem dochodu jest złoto.
Zaangażowanie Rosji szczególnie skupia się w obrębie Sahelu (z Republiką Środkowoafrykańską w koronie), skąd wypiera Zachód z Nigru, ostatniego kraju, gdzie pozostały jego wpływy. Gdy nie wiadomo o co chodzi, to FR chodzi o pieniądze. Ale są też inne cele – przejęcie kontroli nad szlakami migracyjnymi do Europy. Moskwa też chce pogłębiać wpływy w innych częściach Afryki, między innymi przez podróże Siergieja Ławrowa, zapraszając afrykańskich przywódców do Rosji, a także przez organizację wydarzeń jak Russia–Africa Summit z udziałem Władimira Putina.
Styl rosyjskiej aktywności opiera się na polityce rabunkowej, co nie poprawia w żaden sposób bytu ludności lokalnej, tworząc struktury de facto neokolonialne. Nie ulega wątpliwości, że za jakiś czas wspierane przez nią rządy znikną, a razem z nimi i Rosja. Z czym zostaną państwa europejskie? Nie jest to pytanie naiwne, ale uwzględniające wpływ na Europę ze względu na sąsiedztwo kontynentów. Nie ma wątpliwości, że te „porosyjskie” kraje afrykańskie będą cechować się niestabilnością i wysokim poziomem problemów gospodarczych. Stworzy to nowe fale migracji, a Unia Europejska będzie najbardziej pożądanym kierunkiem. Jest to drugi powód, dlaczego istotne jest zwiększenie zaangażowania się Zachodu w tym regionie☆
https://forsal.pl/finanse/surowce/artykuly/9507654,surowcowe-przetasowania-w-afryce.html
Lechu czytaj i wyciągaj wnioski.
Byle dobre.
Dlaczego chcesz tych standardów w Polsce i na świecie.
Cześć,
dziękuję. Jeśli trafisz na podobne treści i zechcesz się nimi podzielić, będę wdzięczny.
Od dziś postaram się być bardziej aktywny w sekcji komentarzy, bo od dyskusji odciągnęło mnie w ostatnich dniach parę rzeczy.
Pozdrawiam i życzę dobrego tygodnia.
Konrad ITT
@EV
Samochody elektryczne są większym zagrożeniem dla pieszych niż auta spalinowe. Decyduje o tym kilka czynników.
https://www.dw.com/pl/badanie-elektryki-wi%C4%99kszym-zagro%C5%BCeniem-dla-pieszych-ni%C5%BC-auta-spalinowe/a-69153124
Niebawem, po takich danych- wzrost ubezpieczenia i OC dla EV! 😉
To a’ propos twego ostatniego wpisu.
☆Chiny drenują państwa Afryki? USA wzywają do złagodzenia zadłużenia☆
Stany Zjednoczone chcą ogłosić ogólny plan pomocy krajom rozwijającym się w złagodzeniu rosnącego zadłużenia. W szczególności chodzi o państwa, które są zadłużone wobec Chin.
https://forsal.pl/swiat/usa/artykuly/9513539,chiny-drenuja-panstwa-afryki-usa-wzywaja-do-zlagodzenia-zadluzenia.html
Z deszczu, pod rynnę! 😉
I dalej:
☆Surowcowe przetasowania w Afryce☆
Zależność od Afryki jest wprost proporcjonalna do rozwoju technologicznego i przechodzenia na energię odnawialną. Kraje tego kontynentu chcą przejąć pełną kontrolę nad wydobyciem potrzebnych surowców. A sprawa ta ma bezpośrednie odbicie na wojnie w Ukrainie. Jak zarabia na tym Rosja?
https://forsal.pl/finanse/surowce/artykuly/9507654,surowcowe-przetasowania-w-afryce.html
Kluczowy fragment:
☆Afryki Subsaharyjskiej (część kontynentu na południe od Sahary, łącznie 49 państw). Dodatkowo, w niektórych krajach regionu nawet 80 proc. ich dochodów pochodziło z eksploatacji zasobów naturalnych. Oznacza to realny wpływ na przychody do budżetów, a tym samym funkcjonowanie państw. Dlatego dyskusja o sektorze wydobywczym nie jest wątkiem pobocznym, ale kluczowym, w kontekście gospodarki tego kontynentu☆
Czyli dokładnie jak ci napisałem. Wystarczy „przejąć” wydobycie, a Państwo jest twoje! 😉
Dziękuję za linki.
Pozdrawiam,
Konrad ITT
@wojna
☆Zawieszenie broni w Ukrainie? Reuters: Putin proponuje zamrożenie wojny.
Jak donosi kanadyjska agencja Reuters, Władimir Putin jest gotowy do zawieszenia broni w Ukrainie. Agencja podaje, że takie informacje przekazały cztery niezależne rosyjskie źródła.☆
https://forsal.pl/swiat/rosja/artykuly/9514356,zawieszenie-broni-w-ukrainie-reuters-putin-proponuje-zamrozenie-wojn.html
Oczywiście na Ukrainie.
@zagraniczny kapitał w PL
Przy okazji dyskusji o CPK małe przypomnienie.
☆Skąd pochodzi kapitał zagraniczny w Polsce? Dominują trzy kraje☆
https://300gospodarka.pl/news/skad-pochodzi-kapital-zagraniczny-w-polsce-dominuja-trzy-kraje-infografika
I co z tego ma wynikać?
Masz tu jakiś dyżur w spadku po @lenonie, czy jak?
Dołaczyłeś właśnie do ignorowanych. Ale nic się nie przejmuj. Z @lenonem będzie ci raźniej! 😉
Bywaj.
Holandia mnie zaskoczyła. Myślałem ze Azji będzie więcej.
Pancerna granica na wschodzie. Biznes nie zostawia na projekcie suchej nitkiPancerna granica na wschodzie. Biznes nie zostawia na projekcie suchej nitki – Money.pl
Zamiast CPK będzie linia Zygfryda
„Tarcza Wschód” – polska Linia Maginota? | Odc. 685 – dr Leszek Sykulski (youtube.com)
Gołąbek pokoju przepoczwarzył się w jastrzębia, czyli linia Tuska i czyściochy moralne – YouTube
Czy w Egipcie powstałyby piramidy , a w Rzymie akwedukty gdyby panowała tam demokracja ? Demokracja mogła funkcjonować w greckich polis miastach państewkach gdzie każdy każdego znał. W przypadku obecnych państw musi ten bałagan być zarządzany przez stare rodziny i służby , oczywiście działające w interesie państwa , a niestety obecnie demokracją zarządzają ponadnarodowe stwory.
A dynastia to co to jak nie stara rodzina?
@ITT
☆A zatem rządzący nie mają dbać o to, aby każdy miał gdzie mieszkać i nie powinni decydować jakie biznesy trzeba dotować. Ich najważniejszym zadaniem powinno być zapewnienie odpowiedniego funkcjonowania kluczowych obszarów (wojsko, służby, sądownictwo, administracja publiczna, infrastruktura, a w obecnej sytuacji częściowo także służba zdrowia)☆
De facto, Państwo powinno być sprawnie zarządzanym i dobrze prosperującym biznesem.
Tym czasem patologie jakimi są, czy kredyty preferencyjne, czy jakiekolwiek inne dotacje, doprowadzają do zubożenia i suwerena i Państwa. Czym bowiem jest dotacja w zadłużonym Państwie? Niczym innym jak kolejnym zwiększaniem zadłuzenia.
Pewnie zaraz forumowi i socjaliści od unijnego kołchozu podniosą głos i zaczną krzyczeć:
– „Bez kredytu, firmy nie miałyby możliwości rozwoju, a biznes zatrzymałby się w miejscu!”
Otóż, nie! Biznes powinien być budowany i rozwijany w oparciu o NADWYŻKI jakie sam generuje. Amen.
Co do CPK, to opóźnienie przy obecnych rzadzacych czyli świniach przy korycie, skamlajacych w Goebelsowni (Niemczech) o każde pozwolenie, nie jest niczym dziwnym.
Zastanawiałbym się raczej, kiedy ten projekt zostanie ostatecznie porzucony! 🙂
Polska bowiem, ma służyć jako wysypisko śmieci dla Niemiec. Doslownie (Bałtyk, nielegalne wysypiska.w Polsce ostatnio płonące) jak i w cudzysłowiu (Lidl, Kaufland, Rossman itd).
Jakikolwiek rozwój naszego pięknego kraju, nie jest bowiem mile widziany na zachodzie Europy.
BTW. Aż strach pomyśleć, co zrobilibyśmy z tymi rodzimymi kaskaderami- nierobami, siedzacymi na socjalu u Hansa, kiedy hurtowo rozpoczęliby swe powroty z emigracji, kiedy w Polsce wreszcie standard życia byłby wyższy niż u Hansa! 🙂
Nawet hymn trzeba by wtedy zmienić! 😉
Zostańcie w zdrowiu!
Pozdrawiam.
(…)Polska bowiem, ma służyć jako wysypisko śmieci dla Niemiec. Doslownie (Bałtyk, nielegalne wysypiska.w Polsce ostatnio płonące) jak i w cudzysłowiu (Lidl, Kaufland, Rossman itd).(…)
Ciekawe, że genetyczni patrioci co teraz skomlą o użeglugowienie Odry jedyne co potrafili to ją ozłocić… algą. A gdy terroryzują nas Turowem to pytam się co zrobilii, aby zbudować EJ albo te morskie farmy wiatrowe.
O jakim rozwoju gospodarczym mówimy, który miał tak ślicznie rozkwitnąć za sprawą CPK, skoro nawet PKP Cargo jest agonii, a ofiarą polskiego pomoru PKS padają miasta takiej rangi jak Płock https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/mobilis-pks-plock-zlikwidowal-ostatnie-flagowe-polaczenia-60132.html ?
Ehh…
Nie masz pojęcia, jak wygladała przed wejściem do jebanej UE, sytuacja żeglugi na Odrze. Wiem, bo pływałem wtedy Odrą Bizonem z kolesiem długi czas i woziliśmy dla Odra Trans węgiel z Górnego Ślaska do Hansa. Wegiel, piach i najlepszą stal z polskich hut , którą Hans przerabiał na produkty metalowe, które trafiały z powrotem do Polski. Bo u nas nie było komu przerabiać i Hans robił ma tym kokosy. Kanały na Górnej Dolnej odrze były w świetnym stanie, podnośnia u Hansa w Niderfinow (polecam pojechać i to zobaczyć) się nie wyrabiała, taki był ruch. Handel drogą rzeczną i kanałami kwitł wtedy na maxa. Potem po wejściu do UE, nagle w Polsce się to przestało opłacać i wmowiono nam, że taniej jest drogą ladową a’la TIR. Zgadnij, komu się taki rozwój Polski nie spodobał? Odra Trans padła, a świetny personel pływajacy jak polski kapitan czy bosman trafił na służbę do niemieckiego pana.
Teraz, po latach ponownie otwarto szkołę Żeglugi Śródlądowej we Wrocku, bo te unijne debile poszły po rozum do głowy i handel wraca znów na kanały i rzeki.
Tak czy siak, Górna Odra jest martwa i możesz sobie tam popływać łodzią motorową do woli, a pchacza czy barki tam nie uświadczysz.
Wiec proszę, nie pierdol bzdur, jak nie wiesz jak to wygląda i wyglądało! 😉
A zatem… przestaję pierdolić i zaczynam popierać PolExit z tego eurokołchozu.
Możesz sobie popierać kogo i co tam chcesz. Twoja sprawa.
Ale jak zabierasz głos, to dobrze by było abyś co nie co wiedział o tym temacie. Bo to nie pierwszy już raz (poprzedni temat ropy) jak zabierasz głos a nie masz pojęcia.
Chyba, że jesteś alter ego @lenona vel @zenka, wtedy możesz sobie pierd…do woli. Głupota cię bowiem usprawiedliwi.
Po prostu wyciągam logiczny wniosek z twojego dictum… Skoro żeglugę śródlądową zaorało wejście do UE to trzeba z niej spierdalać.
(…)handel wraca znów na kanały i rzeki.(…)
Zwłaszcza w regionie Elbląga…
Z tym poparciem społecznym to mamy ciekawą sprawę… może się okazać, że to jest takie poparcie w stylu Stanowskiego, czyli: CPK tak, PIS nie.
Swoją drogą jak jesteśmy przy geopolitykach to warto wspomnieć przez kogo został upokorzony najbardziej znany z nich, czyli Bartosiak. Podpowiadam… nie był to Lasek.
Nie jestem w temacie. Chętnie się dowiem przez kogo Bartosiak został upokorzony. Nie lubię tego Pana i chętnie posłucham jak go ktoś miażdży.
Nie mogłem wkleić wcześniej, bo Bartosiak to koleś Tradera no ale zaryzykuję! 😉
☆Komisja w PAN zajęła się doktoratem Jacka Bartosiaka. „Kopiowane fragmenty”☆
https://dorzeczy.pl/opinie/484086/doktorat-jacka-bartosiaka-plagiatem-jest-oswiadczenie.html
.
Jak dla mnie, ten sam typ „fenomenu naszych czasów” co Karoń.
(…)Jak dla mnie, ten sam typ “fenomenu naszych czasów” co Karoń.(…)
Możesz jaśniej?
Dzięki! Nie dziwi mnie ten artykuł. Od samego początku Bartosiak wygląda mi na pustą skorupkę napompowaną sloganami z ogromnym Ego. Taki z niego ekspert jak ze mnie baletnica. Nie potrafię wyrazić słowami jak mnie ten człowiek denerwuje.
Ehh… A pamiętasz jak to Bartosiak był szefem tego całego majdanu i co tam zdziałał?
Nie pamiętam. Obudziłam się niecały rok temu. Dopiero poznaję świat <3
(…)A zatem rządzący nie mają dbać o to, aby każdy miał gdzie mieszkać(…)
OK. Jak Państwo abdykuje z tej roli to istnieje spore prawpodobieństwo, że te funkcję zajmie pełnić ktoś inny… taki nierejestrowany.
Ja po ty lotnisku nie zamierzam płakać, tylko po kolejach, które lotnisko wzięło na zakładników. A i ten płacz nie jest zbyt szczery, bo nie uznaję układu szprychowego za optymalny, ale skoro na dobrą sprawę nie ma żadnego innego… to lepsza sieć opierająca się nawet o slawojkę niż żadna.
Pełen nocnik Maciej Lasek – specjalista od katastrof lotniczych „lasek smoleński”, przeciwny CPK, no to lepszego „eksperta” nie trzeba, budowa CPK musi skończyć się katastrofą, rozbudowa Okęcia? – zdaje się, że to lotnisko już osiągnęło swoje środowiskowe maksimum, to chyba będą budki z kebabami dostawiać w ramach rozbudowy? Podobno folksdojcze tusk szuka sabotażystów i dywersantów, wyślijcie mu lustro…
Ehh. Nie wiem czy z takim myśleniem to Shiphol w ogóle by powstał…