Search
Close this search box.

Świat rezygnuje z elektromobilności. Czy platyna i pallad ponownie rozbłysną?

Platyna i pallad to najbardziej znane metale spośród grupy tzw. platynowców. Popularności nie przysporzyło im jednak zachowanie ich notowań na przestrzeni ostatnich 2 lat. Pallad potaniał bowiem od marca 2022 roku do dziś o ponad 70%, zaś platyna doświadczała w tym czasie naprzemiennych spadków oraz wzrostów rzędu ok. 30%. Za słabym okresem dla platyny i palladu stało przynajmniej kilka czynników, ale jednym z ważniejszych był wzrost zainteresowania pojazdami elektrycznymi i coraz większa nagonka na auta spalinowe. Przewidywano spadek popytu na platynowce wykorzystywane do produkcji katalizatorów samochodowych. Wiele wskazuje jednak na to, że sytuacja powoli się odwraca. Auta elektryczne rozczarowują swoich użytkowników, a koncerny motoryzacyjne opracowują nowe napędy spalinowe. W związku z tym, ponownie warto przyjrzeć się perspektywom dla platyny oraz palladu.

„Elektryki” jednak nie takie fajne

W ostatnich latach z każdej strony bombardowani byliśmy newsami na temat pojazdów elektrycznych. Mogliśmy przeczytać m.in. o tym, że na drogach przybywa tego typu aut, o dotacjach, dopłatach, ulgach podatkowych i innych zachętach, które nakłaniały do zakupu samochodu elektrycznego. Koncerny motoryzacyjne co chwilę ogłaszały swoje własne modele elektryków, a poszczególne kraje prześcigały się kto szybciej zaprzestanie produkcji aut spalinowych.

I nagle przyszło masowe otrzeźwienie. Szalejąca inflacja oraz spowolnienie gospodarcze sprawiły, że wiele państw musiało „zacisnąć pasa”. W poszukiwaniu oszczędności budżetowych, wstrzymano dotacje i inne zachęty, co błyskawicznie przełożyło się na spadek popytu na pojazdy elektryczne. Tym samym, stało się jasne, że dotychczasowe zainteresowanie tego typu autami wynikało głównie z licznych zachęt, a nie z ich rzekomych zalet.

Niedawno LG Energy, jeden z wiodących producentów baterii do pojazdów elektrycznych odnotował znaczący spadek zysków za drugi kwartał 2024 roku. Dzień wcześniej, firma SK On (czwarty co do wielkości producent akumulatorów) ogłosiła stan wyjątkowy, po tym jak zaliczyła 10 kwartałów strat z rzędu. W obu przypadkach za słabymi wynikami stoi spadek tempa sprzedaży aut elektrycznych (głównie w Stanach Zjednoczonych oraz Europie). Gdyby nie fakt, że LG Energy korzystała z ulg podatkowych wynikających z ustawy o redukcji inflacji w USA, poniosłaby straty rzędu 180 tys. USD.

W Europie jedynie Francja oraz Belgia nie odnotowały spadku sprzedaży pojazdów elektrycznych. W pozostałych krajach spadki te są znaczące. Najgorzej sytuacja wygląda w Szwecji i Norwegii. Sprzedaż w tych krajach zmalała w skali roku odpowiednio o 31,7% oraz 26,7% licząc od maja 2023 roku. W Niemczech, po tym jak wstrzymano ulgi, dotacje itp. sprzedaż elektryków spadła o 30%. We Włoszech spadek wyniósł 18,3%; w Austrii – 16,3%; w Holandii – 11,7%.

Tak jak wspomniałem wyżej, spadek sprzedaży aut elektrycznych to przede wszystkim pokłosie wstrzymania różnego rodzaju zachęt. Nie można jednak nie wspomnieć także o tym, że wiele osób zwyczajnie „przejechało się” na elektrykach. Ponad połowa użytkowników tego typu aut w Niemczech żałuje zakupu lub leasingu samochodu elektrycznego. Tak wynika z ankiety przeprowadzonej przez brytyjską firmę YouGov.

Negatywne nastawienie do elektryków wśród ankietowanych ma wynikać głównie z tego, że ładowanie takich pojazdów stało się w ostatnich latach droższe oraz brakuje infrastruktury (stacji) do ich ładowania. To jednak nie wszystko. Samochody elektryczne są o wiele bardziej awaryjne. Raport amerykańskiej organizacji Consumer Reports stwierdza, że auta na baterie wprowadzone w ostatnich 3 latach stwarzają ok. 80% więcej problemów niż pojazdy spalinowe. Koniecznie trzeba też wspomnieć o absurdalnie drogich kosztach napraw pojazdów elektrycznych oraz o tym, że firmy ubezpieczeniowe niechętnie obejmują polisami tego typu auta.

Jak zatem widzicie, zainteresowanie pojazdami elektrycznymi w Europie oraz w Stanach Zjednoczonych wyhamowuje i ma to swoje podstawy. Trzeba jednak uczciwie odnotować, że w ujęciu globalnym, sprzedaż elektryków wzrosła w czerwcu o 13% w porównaniu do tego samego miesiąca w roku ubiegłym, a za większość (ponad 60%) sprzedaży odpowiadały Chiny. Dla porównania, wzrost sprzedaży elektryków w 2023 roku względem 2022 roku wyniósł 35%, a więc widać wyraźne spowolnienie także w ujęciu globalnym, co bardzo dobrze wróży cenom platyny i palladu, bowiem znów przychylniejszym okiem zaczęto spoglądać na auta spalinowe.

Co dalej z platyną i palladem?

W szczególności pallad, ale także platyna to metale powszechnie wykorzystywane do produkcji katalizatorów samochodowych. Dla przypomnienia, katalizatory pełnią rolę swego rodzaju filtra, na którym osadzają się szkodliwe substancje powstałe w wyniku spalania paliwa w silniku. Poniższy wykres przedstawia, jak rozkładał się popyt na platynę (kolor niebieski), pallad (czerwony) i rod (zielony) w branży motoryzacyjnej w latach 2012 – 2024. Zgodnie z nim, najbardziej pożądanym surowcem przez cały ten okres był pallad (ok. 66% w 2024 roku). Na drugim miejscu utrzymywała się platyna (ok. 27%), na trzeciej pozycji zaś rod (ok. 7%).

platyna pallad rod platynowce elektryki auta elektryczne pojazdy elektryczne motoryzacja Budda katalizatory spaliny emisja CO2
https://matthey.com/documents/161599/509428/PGM-Market-Report-24.pdf/4d557d3b-47d1-d975-c4af-5df1c81000f0?t=1715228936090

Co ważne, zarówno platynę, jak i pallad można w wielu przypadkach wykorzystywać zamiennie w produkcji katalizatorów. Tymczasem mimo iż przez sporą część tego okresu, pallad (niebieska linia na poniższym wykresie) kosztował więcej od platyny (pomarańczowa linia), to i tak producenci woleli droższy metal. Dlaczego? Spieszę z wyjaśnieniem w kolejnym akapicie.

platyna pallad rod platynowce elektryki auta elektryczne pojazdy elektryczne motoryzacja Budda katalizatory spaliny emisja CO2

Z ekonomicznego punktu widzenia, rozsądne zdawałoby się przestawienie produkcji katalizatorów z drogiego palladu na tańszą platynę. W praktyce jednak, decydującym czynnikiem dla producentów jest stabilność (bezpieczeństwo) dostaw. W przypadku platyny znacznie trudniej jest sobie tą stabilność zapewnić, gdyż globalna podaż tego metalu kontrolowana jest w zasadzie przez dwa kraje – RPA (Republikę Południowej Afryki), która zgodnie z poniższym wykresem odpowiadała za ponad 72% globalnej produkcji w 2022 roku oraz Rosję (10,6%).

platyna pallad rod platynowce elektryki auta elektryczne pojazdy elektryczne motoryzacja Budda katalizatory spaliny emisja CO2

Pallad pod względem podaży jest natomiast nieco lepiej zdywersyfikowany. Zgodnie z poniższą tabelą, liderem wydobycia tego metalu jest Rosja z udziałem ok. 42%. Na drugiej i trzeciej pozycji znajdują się odpowiednio RPA (ok. 38%) oraz Kanada (ok. 7%).

platyna pallad rod platynowce elektryki auta elektryczne pojazdy elektryczne motoryzacja Budda katalizatory spaliny emisja CO2
Opracowanie własne

Zarówno Rosja, jak i RPA to kraje, które pozostawiają wiele do życzenia pod względem choćby sytuacji politycznej. Przez to jednak, że producentom łatwiej jest zapewnić sobie stabilne dostawy palladu, metal ten pozostaje podstawowym surowcem stosowanych do produkcji katalizatorów i tak zapewne pozostanie. Aktualnie, kiedy popularyzacja aut elektrycznych wyhamowała, a pojazdy spalinowe wracają do łask, pallad znów prezentuje się całkiem perspektywicznie pod względem inwestycyjnym.

Platyna również powinna zyskiwać na spadku zainteresowania pojazdami elektrycznymi, ale raczej w mniejszy stopniu niż pallad. Za platyną przemawia ponadto rozwój technologii wodorowych. Metal ten jest bowiem wykorzystywany do produkcji elektrolizerów, czyli urządzeń służących do wytwarzania wodoru. Jeśli założymy, że w kolejnych latach wzrośnie zapotrzebowanie na elektrolizery, platyna także staje się dość perspektywicznym metalem.

Jak zatem widzicie, poprawie ulega sytuacja popytowa (katalizatory) na rynku platynowców. Kluczowe są jednak w mojej ocenie czynniki podażowe (wydobycie, recykling) dla tych metali. Wysokie koszty wydobycia oraz inne problemy (np. z dostawami prądu w RPA) sprawiły, że wydobycie platynowców w ujęciu globalnym zmalało. Ponadto, dużą niewiadomą jest Rosja. Dalsze sankcje na eksport platynowców z tego kraju do Unii Europejskiej mogą sprawić, że ceny tych metali znacząco wzrosną.

Jak wspomniałem wyżej, powrót zainteresowania pojazdami spalinowymi sprzyjał będzie głównie palladowi. Tymczasem na rynku utrzymywana jest rekordowo wysoka pozycja short (na spadki) na tym metalu.

W mojej ocenie zatem nie wykluczone, że w perspektywie najbliższych miesięcy za sprawą kombinacji czynników popytowych i podażowych dojdzie na rynku palladu do shortqueeze’u, tak jak miało to miejsce w przypadku niklu w marcu 2022 roku.

Podsumowanie

W mojej ocenie potencjał do znaczącego pogłębienia się spadków cen dwóch głównych platynowców jest bardzo mały. Przetasowania na rynku motoryzacyjnym przemawiają za poprawą perspektyw dla palladu (głównie) oraz platyny. Nie twierdzę, że jest to już idealny moment na wejście na ten rynek, ale wiele wskazuje na to, że w kolejnych tygodniach lub miesiącach dołek na palladzie będzie uklepywany, zaś platyna może w końcu wyłamać się z trendu bocznego, w którym porusza się przez wiele miesięcy.

Konrad Pietruszka

Konrad Pietruszka

Artykuły autora

Wciąż dążymy do tego, aby sekcja komentarzy była możliwie jak najbardziej wygodna w użytkowaniu i miała wiele praktycznych funkcji. Już niebawem chociażby wklejanie wykresów czy grafik stanie się dużo bardziej intuicyjne. Do tego czasu możecie publikować obrazy na 3 sposoby:

  • poprzez wklejenie linku do grafiki w treści komentarza,
  • poprzez skopiowanie pliku ze swojego komputera (na zasadzie ctrl+c i ctrl+v), 
  • poprzez skopiowanie i wklejenie wycinka ekranu (korzystając np. z Narzędzie Wycinanie) na Windows.
25 komentarzy
Najnowsze
Najstarsze Najwyżej oceniane
Informacji zwrotnych
View all comments
janusz_biznesu
janusz_biznesu(@janusz_biznesu)
12 godzin temu

Rząd Niemiec w ciągu 2 tygodni sprzedał 33 tysiące Bitcoinów.
comment image
W piątek zakończono sprzedaż i od soboty widzimy sensowne wzrosty na rynku krypto. Dołek uklepany, od teraz już tylko góra.

jsc
jsc(@jsc)
Odpowiedź do  janusz_biznesu
11 godzin temu

33 tys. BTC daje jakieś 1,8-2,1 mld. USD. To gigantyczna suma… na tej parze trudno raczej szukać płynności, która wchłonęłaby takie coś bez spowodowania jakieś katastrofy (czyli powtórki wywrotki jakiś CEX’ów, zdepegowania jakiegoś stable’a albo jakiegoś lawinowej likwidacji depozytów na platformach loan/futures).
Nawet po rozłożenie dziennym dostaniem mim. sto kilkadziesiąt mln. co nadal jest grubo.
Zatem zakładałbym, że transakcje sprzedaży poszły rynkiem OTC i tu pojawia się pytanie: Czy wieloryby muszą to od razu upłynniać i ponosić ryzyko, że wywołają nową kryptozimę?

Czyztak
Czyztak(@czyztak)
14 godzin temu

Jako znakomite podsumowanie Konrad zaraz na początku napisał „dotychczasowe zainteresowanie tego typu autami wynikało głównie z licznych zachęt, a nie z ich rzekomych zalet”. Nic dodać

jsc
jsc(@jsc)
Odpowiedź do  Czyztak
13 godzin temu

Ciekawe czy podobnie działa to z ziemiami rolnymi… Proponuję eksperyment: Ukrócić KRUS’ownictwo i wszelkie innych korzyści majątkowych wynikających z posiadania ziemi/prowadzenia działalności rolniczej.

Ostatnio edytowano 13 godzin temu przez jsc
Marek81
Marek81(@marek81)
15 godzin temu

Tak jak napisał „jsc” to się zgadza, rynek na auta elektryczne to max 20%. Mam jednak wrażenie, że za szybko wystartowały różne dotacje, zachęty do zakupu, a technologia jeszcze nie została dopracowana. Rynek nie lubi regulacji, powinno się to zostawić, a z czasem by się poukładało. Natomiast teraz jest problem, bo elektryki się psują, koszty napraw są duże, a grozi nam fala używek z zachodu. Poczekajmy na wodór, Toyota wstrzeliła się z hybrydami, to w temacie wodoru tez można im zaufać.

jsc
jsc(@jsc)
Odpowiedź do  Marek81
13 godzin temu

Rynek może nie lubi regulacji, ale monopole je kochają… Np. okazuje się taki absolutorysta wolności słowa jak Musk chce np. uspołecznionej kontroli nad AI.

Hansclox
Hansclox(@hansclox)
Odpowiedź do  Marek81
7 godzin temu

Wolny rynek się kończy zaczyna się konkurencja z dotowanym wschodnim rynkiem np.cchińskim.
Trochę musimy poczekać aż zamordyzmy zaliczka kolaps.

Ostatnio edytowano 7 godzin temu przez Hansclox
jsc
jsc(@jsc)
Odpowiedź do  Hansclox
7 godzin temu

Na wschodzie to w biznesie dziwne układy masz wszędzie… Japońskie keiretsu i koreańskie czebole też z tego słyną.

Hansclox
Hansclox(@hansclox)
16 godzin temu

Rosja i inne dyktatury jak Białoruś jako narzędzia chin do obalenia dominacji USA.

analityk PISM Wojciech Lorenz

Keracz
Keracz(@keracz)
1 dzień temu

@geopolityka i sondaże
Szokujący Sondaż RP! Ukraina w NATO? Plan Zamknięcia Granicy z Białorusią? Wojna i PUSTE Półki ==> https://www.youtube.com/watch?v=eAhqoom4_jA

Zatrzymanie kolejowych przewozów z Białorusią odcięłoby Unię i Polskę od części chińskich towarów i jest bardzo krytycznie oceniane przez branżę logistyczną. – Zamknięcie Małaszewicz to byłby dramat dla naszych klientów, którzy nie są w stanie robić interesów korzystając z transportu morskiego. Oferuje on zbyt długi czas dostaw, za długi czas zaangażowania gotówki. Właśnie dlatego klienci przerzucają kontenery z morza na kolej, mimo że kolej jest droższa. Polska logistyka zyskują na tym, że jako jedyna ma wejście kolejowe z Chin – podkreśla prezes zarządu spółki Symlog Bartosz Miszkiewicz.
Koleją trafia do UE blisko 3 proc. wymiany handlowej z Chinami. Od stycznia do maja br. przewozy kolejowe Nowym Jedwabnym Szlakiem wzrosły w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o blisko 58 proc. do 152 149 TEU (kontenerów 20-stopowych), w tym z Chin do Polski o niemal 109 proc. do 105 903 TEU, wynika z danych Eurasian Rail Alliance Index.
==> https://logistyka.rp.pl/szynowy/art40798961-granica-z-bialorusia-w-cieniu-polityki

Od początku stycznia do 20 kwietnia potoki ładunków zwiększyły się (łącznie w obie strony) o blisko 51 proc. do 118 ,3 tys. TEU, a masa wzrosła o blisko 58 proc. do 766,6 tys. ton. – Od początku roku nasz magazyn w Warszawie przeżywa prawdziwe oblężenie ilością przesyłek drobnicowych transportowanych w naszych kontenerach drobnicowych z Chin – przyznaje prezes Symlog Bartosz Miszkiewicz.
Polska pozostała głównym puntem dostaw z wynikiem 82 tys. TEU, co oznacza prawie 103-procentowy wzrost. Rosnący ruch sprawił, że czas przejazdu wydłużył się o 1,19 dnia do 8,5 doby. – W ostatnich tygodniach obserwowaliśmy wahania w przepustowości na jedwabnym szlaku, szczególnie dotyczące intermodalnych pociągów z Chin do Europy. Problemy te wynikały ze spiętrzenia ładunków, związanego z długim weekendem majowym, zarówno w Polsce, jak i w Chinach.
Usługi kolejowe podrożały w ślad za rosnącymi stawkami morskimi. – Zauważamy wzrost cen o około 1500 dol. w stosunku do początku miesiąca. Obecnie stawki kolejowe oscylują w okolicach 8500 do 9500 dol. za kontener 40-stopowy. Cały łańcuch dostaw z Chin do Europy, z dostawą na miejsce odbioru w Polsce, zamyka się w stawce od 10 000 do 10 500 dol.
Wzrost cen, który obserwujemy w ostatnich tygodniach, jest również wynikiem pogorszonej dostępności kontenerów w Chinach. O ile wcześniej ceny za wynajem kontenera oscylowały w okolicach 2000 dol., obecnie wynoszą około 2800 do 3000 dol., co również wpływa na koszty frachtu kolejowego – tłumaczy Miszkiewicz. 
Zapewnia, że transport kolejowy jest nadal bardzo poszukiwany przez klientów, szczególnie w zakresie pełnych kontenerów. – Szybkość dostawy jest kluczowa dla naszych klientów, co przekłada się na duże wolumeny przewożonych towarów. Pomimo wyższych stawek frachtowych, klienci nadal wykazują duże zainteresowanie transportem kolejowym – podkreśla prezes Symlog. 
==> https://logistyka.rp.pl/szynowy/art40536501-malaszewicze-znow-zasypane-kontenerami-z-chin

jsc
jsc(@jsc)
Odpowiedź do  Keracz
1 dzień temu

Mamy sobie te Małaszewice… co tam, że nie mamy bocznic!!! Frachtowce na tory! Musi się udać!

Ostatnio edytowano 1 dzień temu przez jsc
supermario
supermario(@supermario)
2 dni temu

Supermario kupę czasu nie odwiedzał bloga Cynika , a tu taka perełka czyli – Opodatkowanie zysków niezrealizowanych
Opodatkowanie zysków niezrealizowanych – DwaGrosze

Supemario cały czas się powtarza , że jak padnie cywilizacja łacińska nic nie będzie w stanie ochronić ciężko zarobionych piniądzorów . Nie będą nigdzie bezpieczne ani na koncie maklerskim , ani w skarpecie , ani w postaci blach zakopanych pod wychodkiem. Kreatywność złodziejska lewicy nie ma granic . Inwestorzy pokładający nadzieję w rządach lewicy , czy udających prawicę są głupcami sami proszącymi się o konfiskatę . Na koniec Supermario powie , a raczej zacytuje kogoś o wiele mądrzejszego od siebie. ” Im bliżej upadku imperium , tym bardziej szalone jego prawa. ” – Cyceron . Prędzej czy później takie prawa będą wdrażane.

lenon
lenon(@lenon)
Odpowiedź do  supermario
2 dni temu

Nic innego, jak cywilizacja łacińska doprowadziła do dzisiejszego stanu rzeczy.
To co dzieje się obecnie jest jej naturalną konsekwencją. Lewica, jeśli nawet się wzięła z jakieś marksistowskiej ideologii, którą zdajesz się postulować, jeżeli wygra, będzie czymś lepszym od cywilizacji łacińskiej.
Nie żebym jakieś lewicowe poglądy wyznawał w rozumieniu  supermario. Uważam, że nie tędy droga.

supermario
supermario(@supermario)
Odpowiedź do  lenon
1 dzień temu

Nic innego, jak cywilizacja łacińska doprowadziła do dzisiejszego stanu rzeczy.
To co dzieje się obecnie jest jej naturalną konsekwencją.”

Ciekawe w jaki sposób ?

” Lewica, jeśli nawet się wzięła z jakieś marksistowskiej ideologii, którą zdajesz się postulować, jeżeli wygra, będzie czymś lepszym od cywilizacji łacińskiej.”

Ciekawe w czym ? Czyżby Wielce Czcigodny  lenon nie odrobił lekcji z historii i logicznego myślenia ? Supermario się obawia , że jak wróci lewicowy zamordyzm i W.Cz. zostanie rozkułaczony będzie za późno.

lenon
lenon(@lenon)
Odpowiedź do  supermario
2 godzin temu

„Ciekawe w jaki sposób ?”

Stworzyła warunki do tego, aby większość popierała lewicowe propozycje.
To nie jest tak, że jakaś siła reakcji, czy piąta kolumna wymyśliła sobie jakieś fanaberie i siłą wprowadza je w życie. Jest w 100% odwrotnie. To społeczeństwa oczekują takich przemian, a politycy chcąc dorwać się do koryta dopasowują się do tych oczekiwań. Zauważ, że dzieje się to tylko tam gdzie istnieją prawa powszechnego wyboru, a to ewidentnie zdobycze cywilizacji łacińskiej.
 supermario jest zagorzałym konserwatystą. Czym kończy się taka postawa, można zobaczyć na przykładzie KK.

Ciekawe w czym ?

Tego nie wiem. To proces ewolucyjny którego owoce poznamy w przyszłości. Dopóki będzie to akceptowalne dla większości, dopóty można zakładać, że jest to lepsze, w myśl zasady lepsze wypiera gorsze.

supermario
supermario(@supermario)
2 dni temu

Polska wasalem Ukrainy? Porozumienie Tusk–Zełenski z 8 VII 2024 | odc. 885

Polska wasalem Ukrainy? Porozumienie Tusk–Zełenski z 8 VII 2024 | odc. 885 (youtube.com)

supermario
supermario(@supermario)
2 dni temu

Janusz Janowski: Sztuka i antysztuka | Ordo Iuris Cywilizacja
Janusz Janowski: Sztuka i antysztuka | Ordo Iuris Cywilizacja – BanBye

supermario
supermario(@supermario)
2 dni temu

Jak odwrócona hipoteka wyssie majątki seniorów? „– Globalne firmy są zainteresowane wdrażaniem Europejskiego Zielonego Ładu, ponieważ za jego przyczyną gwałtownie rosną koszty ludzkiej egzystencji. O tego typu zjawisku i powiązaniach pisze na przykład choćby raport amerykańskiej komisji kongresowej, który wskazuje na istnienie „kartelu klimatycznego” i zmowy w celu ograniczenia emisji CO2. W raporcie tym komisja kongresowa stwierdza m.in., że „kartel klimatyczny składający się z lewicowych grup adwokackich i firm z Wall Street współpracował, aby zmusić firmy do redukcji emisji dwutlenku węgla”. Z tego raportu możemy też dowiedzieć się o „współpracujących” grupach, do których należą m.in. Climate Action 100+, inicjatywa Net Zero Asset Managers oraz Glasgow Financial Alliance for Net Zero, a także Kalifornijski System Emerytalny Pracowników Publicznych (CalPERS) i „Wielka Trójka” zarządzających aktywami: Vanguard, BlackRock i State Street. To pokazuje, w czyim interesie wprowadzane jest to zielone szaleństwo. Obserwujemy drastyczne podniesienie cen nośników energii, co systemowo i błyskawicznie doprowadza domowe budżety do ruiny na masową skalę, a całe sektory gospodarki do upadku. Biorąc pod uwagę możliwości finansowe takich graczy jak ta wymieniona „Wielka Trójka”, fundusze inwestycyjne bez wielkiego wysiłku mogą przejmować na globalną skalę aktywa celowo zrujnowanych ludzi i firm – wskazuje polityk Konfederacji.

Co gorsza, fundusze inwestycyjne mogą wykorzystywać już przejęte nieruchomości do celów związanych z paktem migracyjnym, który został przyjęty przez Unię Europejską. W ramach nowej unijnej polityki fundusze mają mieć możliwość wygospodarowania jednego pokoju w takich mieszkaniach na potrzeby migrantów. To oznacza, że nieruchomości, które kiedyś były domem dla polskich rodzin, teraz mogą stać się przystanią dla przybyszy z innych krajów. Rodowici Polacy w takim układzie tym bardziej będą zmuszeni do szukania mieszkań na wynajem lub zaciągania drogich kredytów hipotecznych.”
czytaj dalej

Jak odwrócona hipoteka wyssie majątki seniorów? (msn.com)

jsc
jsc(@jsc)
Odpowiedź do  supermario
2 dni temu

Ehhh… A kartel naftowy oczywiście broni majątku seniorów przed owym wyssaniem. A może prowadzą działania na rzecz wzmożenia czynników powodujących kryzys migracyjny…

picek
picek(@picek)
2 dni temu

Mam pytanko.

Jak najlepiej inwestowac w platyne i pallad?
Sa jakies etf’y?
Spolki wydobywajace platyne i pallad?
Sibanye Stillwater?

Bo kupywanie fizycznych monet chyba nie wchodzi w gre.

Ostatnio edytowano 2 dni temu przez picek
supermario
supermario(@supermario)
Odpowiedź do  picek
2 dni temu

W przypadku platyny rynek się ucywilizował i spread jest o połowę mniejszy niż np. na srebrze , więc fizyczny zakup ma sens. Supermario widzi w takiej formie więcej plusów niż w inwestycji w etfy , czy górników .

supermario
supermario(@supermario)
2 dni temu

Trudna sztuka inwestycji w sztukę – Mariusz Szewczyk (Art Advisor) | Business Concierge

Trudna sztuka inwestycji w sztukę – Mariusz Szewczyk (Art Advisor) | Business Concierge (youtube.com)

Odc. 17: Anna Theiss. Art advisorka

Odc. 17: Anna Theiss. Art advisorka – YouTube

Czyli co mówią tzw. doradcy w zakresie sztuki.

lenon
lenon(@lenon)
3 dni temu

 Konrad Pietruszka
Coś nie do końca tak to jest, jeżeli przyjrzymy się jak to wygląda w ujęciu procentowym z podziałem na napędy.

comment image

https://globenergia.pl/jakie-samochody-sprzedawaly-sie-w-europie-w-pierwszym-kwartale-tego-roku/

Ostatnio edytowano 3 dni temu przez lenon
Przemysław Bogdan
Przemysław Bogdan(@przemyslawbogdan)
Admin
Odpowiedź do  lenon
14 godzin temu
jsc
jsc(@jsc)
3 dni temu

Problemem elektryków jest ten, że nadają się one tylko do ruchu w aglomeracjach i okolicach i dopóki nie pojawi się rozbudowana sieć superchargerów co jest raczej wątpliwe to się nie zmieni. A skoro tak to dostajemy dość mały rynek, który musiał szybko się nasycić. Do obszaru aglo paradoksalnie ogranicza się użyteczność samochodów jako rozproszony magazyn energii.

Ostatnio edytowano 3 dni temu przez jsc

Powiązane wpisy